Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Eddy, de Congo Star laat nog even op zich wachten, dan maar een mooie poster.
All the best
Jos


Afbeelding

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Het RATTEKOT was gelegen aan de Italiélei .
Dit rattekot
daar was een soort aanwervingbureel voor zeelieden.
Iedereen die ingeschreven was in de pool der zeelieden kreeg een volg nummer,vanaf je het volgnummer had moest je dagelijks gaan stempelen.
Dit stempelen kon je in je gemeente tot ze je op riepen naar Antwerpen het rattekot dus.
Eens je daar moest heen komen was het bijna jou beurt om gemonstert te worden.
Ieder matroos,lichtmatroos,kok of bakker had dus zo'n volgnummer.
Als je thuis kwam na een reis kon je ofwel eerst je compensatiedagen opnemen ofwel ging je je terug laten inschrijven op de pool en kreeg je een nummer.
Dit werd gedaan dat iedereen aan de beurt kon komen om te varen en
er waren dus spelregels om het netjes te laten verlopen.
Hoe eigenlijk die naam rattekot onstaan is weet ik eigenlijk niet,maar het was de verzamelplaats voor de zeeratten dus,de zeemannen.
Mensen aan de wal werden toen en nu landrot genoemd.En de mensen aan de wal noemden ons zeerotten.
Mogelijk is het daar van afgeleid,en mogelijk werd het zeerotten kot gewoon rattenkot genoemd.
Dus ze konden het ofwel het rottenkot genoemd hebben maar ze hebben gekozen voor rattenkot.
In feite een mooie naam .
Mogelijk weet eddy er meer over hoe het aan die naam gekomen is.
Buiten kapiteins en officieren die konden via de rederij een kontract sluiten en werden niet via dit rattenkot aangeworven.
Ook dit gebeurde wel eens dat je je als vrijwilliger kon aanmelden om te monsteren op een bepaalt schip.
Meestal werd dit gedaan als een persoon of personen weigerde aan te werven of te monsteren.
Meestal na 3 weigeringen werd je uitgesloten.

frans52
Eddy Lucas

"rattekot"

Bericht door Eddy Lucas »

Het rattekot was zoals Frans zegt een aanwervingslokaal voor de "lagere" bemanning. De naam is eigenlijk voor de hand liggend als we terug gaan in de tijd. De zeelui hadden nu niet bepaald een goede naam. Het is nog niet zo lang geleden dat de matrozen in de kroegen geronseld werden. De "underdog" werd ook een rat genoemd in het Vlaams of Antwerps. Wie kent in Nederland het verhaal van "Siske de rat" niet?
De eigenlijke benaming is "De Pool der Zeelieden". Dat woordje "Pool" vindt dan weer zijn oorsprong in het Engels. Bij het uitbreken van de oorlog in '40 ontkwamen vele Belgische schepen naar England. Daar moet men, volgens de zeelui die daar achteraf ook aan- en afmonsterden, zulk systeem gehad hebben. Na de oorlog brachten ze dat systeem dus in voegen in Antwerpen. De "Pool" gold voor geheel België. Ook de Walen moesten ingeschreven zijn in de Pool.
Eddy Lucas

Henri de Weert

Bericht door Eddy Lucas »

Vooreerst dank voor de poster die je toevoegde Jos.
Frans spreekt in een van zijn stukjes over zwarte Jaak. Ik heb lang contact gehad met Jaak. Hetgeen volgt heb ik op zijn verzoek opgenomen in mijn verhaal over de kleurrijke figuren op de Belgische vloot.
Het merkwaardige en trieste gebeuren speelde zich af op de Henri de Weert die toehoorde aan de rederij Geudens van Oostende. Het schip vaarde op Skandinavië en laadde hout voor Rotterdam of Antwerpen. Het waren reisjes van ongeveer drie weken, wat met zich bracht dat de bemanning doorgaans lang aan boord bleef. Bijgevolg heerste er een goede verstandhouding. Het toeval wilde dat men de jongste lichtmatroos, de veertienjarige Hubert, aan boord geplaatst had om een oogje op hem te houden, dit wegens de korte en regelmatige reizen. Hij werd te jong geacht om reeds op een schip terecht te komen dat ter lange omvaart voer en hij aldus in de vergetelheid zou verdwijnen.
Het schip lag na een reisje te Rotterdam toen de stuur in de mess kwam met de mededeling dat Jaak bij de kapitein moest komen. Boven bij de ouwe trof hij een marechaussee die hem een bevelschrift overhandigde. Hij moest zich binnen de 24 uur te Antwerpen melden om zijn militaire dienst te vervullen. Veertien dagen later werd zwarte Jaak ervan op de hoogte gesteld dat het M.S. Henri de Weert met man en muis vergaan was. Het schip was afgeladen met hout in een kleine haven in Zweden en vertrokken met een grote deklast naar Antwerpen. Er kwam ongemeen slecht weer opzetten in de Noordzee. Woeste golven en de stormwind beukten aan bakboordzijde op het hevig rollende en stampende schip in. Hout heeft de nefaste eigenschap in het water te gaan zwellen met als gevolg dat het schip naar bakboordzijde, waar het hout het meeste zeewater opslorpte ging overhellen. Daar kon min of meer aan verholpen worden door het water uit de ballasttanks te pompen teneinde het gewicht naar stuurboord te verleggen. Dat is natuurlijk maar goed voor enkele graden. Als het slagzij te groot wordt is er niets meer aan te doen. Dat moet zo ongeveer de veronderstelde ondergang geweest zijn van de Henri de Weert, uitgemaakt door de experts. Verondersteld werd dat het gehele gebeuren in de nacht plaatsvond. Volgens de experts moet het schip geheel zijn omgedraaid. Niemand kon het ooit navertellen want er waren helaas geen overlevenden. Feit is dat de zee voldreef met hout. Het lijk van de eerste stuurman spoelde dagen later aan en was ook het enige dat gevonden werd.
Elkeen die de zeeën bevoer kan veronderstellen dat het zo moet gegaan zijn. De werkelijke toedracht en de drama's die zich tijdens het gehele gebeuren afspeelden zullen immer een raadsel blijven. Hoe het ook gegaan was, Jaak was door toeval de enige overlevende.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
Op de reunie hadden we het regelmatig over de Belgische inbreng op Kombuispraat en iedereen was heel enthousiast!
Jammer dat er zo weinig foto's te vinden zijn van de Belgische schepen uit die tijd.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is een van de foto's die Frans (52) me opstuurde.
Ook een stukje Belgische inbreng.
All the best
Jos


Afbeelding
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

hello jos

Dit is geen belgisch schip,dit is de waalborg .
Van belgische schepen van in de jaren 60 is haast niets terug te vinden.
De foto hier is roerganger aan boord van de waalborg?is ook al een oude foto.
groetjes
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Ik bedoel de Belgische Inbreng, met foto's van Nederlandse schepen.
Nu maar wachten op een Nederlandse inbreng met foto's van Belgische schepen...
All the best
Jos
Eddy Lucas

Belgische inbreng

Bericht door Eddy Lucas »

Sorry, beste mensen, maar wat betreft inbreng van Belgische schepen zal het van mijnentwege wat aan de magere kant zijn.
Tijdens mijn jaren op zee was ik nu niet bepaald een fotoliefhebber. Trouwens ik heb nogal wat last met het omzetten van het formaat van een foto om hem te plaatsen.
Vertellingen van de mensen en toestanden aan boord krijg je nog van me.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
Ik bedoelde niet persoonlijke foto's van jou, ik heb ook weinig foto's overgehouden na 15 jaar varen, maar er zijn overal Nederlandse schepen te vinden uit onze vaarperiode en geen foto's van Belgische schepen.
Maar verhalen vertellen meer dan foto's, dus ga zo door!
Wel heb ik op de reunie van Chef Ruud een cd met een groot aantal posters gekregen, (nogmaals van harte bedankt Chef) dus af en toe een Red Star Poster is ook wel mooi.
All the best.
Jos

Afbeelding


Plaats reactie