Spliethoff

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Voor de Spliethoff liefhebbers

Bericht door Jancorjoh »

Ik zie buitenboord hier en daar wat plekken die bijgewerkt moeten worden
Daarom denkt Ketel natuurlijk dat hij bruin is.

Gr.John

ronny

Bericht door ronny »

Hoi ragnar.

Ik denk dat je de tra-schepen bedoelt,die net zijn over genomen en nu ook bemand worden door spliet de tramper, traveler en tracer.
Deze zijn inderdaad mooiere schepen en prettig om op te varen wat ik zo al in de wandelgangen hoor.
Ik zelf hoop nog een reisje op een tra schip te maken,lief kleine scheepjes zijn het.

Afbeelding

ha,- was er nog eentje vergeten de transporter.
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Ronny,


Ja dat type bedoel ik inderdaad. Hier heb ik nog wat foto's voor je van de Tramper http://www.cargoshipphotos.com/images/tramper/
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Laat ze maar zeuren Ketelbink. Geel is tenslotte gewoon héél lichtbruin.

En dat zware lading gebeuren is gewoon één van de mooiste onderdelen van het vak. Een regelrecht uitdaging aan al je vermogens.

Groetjes,
Bert de Boer
Oebele

Heavylift

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

ik ben het ook helemaal met Ketel eens.
het zijn natuurlijk niet de mooiste schepen maar het lijkt me wel wat, dat zwarelading gebeuren.
en die schepen zijn ook erg groot, en daar heb ik helemaal geen problemen mee! :wink:
ik zou ook wel bij Smit-international willen varen, maar hebben jullie het laatste nieuws al gehoord? :


Piraten openen het vuur op Rotterdamse zeesleper!



Door Alexander Bakker


Rotterdam - Het is een rustige avond, vroeg donker, goed zicht en nauwelijks golfslag. De zeesleper SmitWijs London, met het boorplatform Ocean Sovereign op sleep, ploegt met een snelheid van 7,5 knopen door het noordelijk deel van de Straat van Malakka.

In de omgeving dobberen wat vissersboten, zien de twee uitkijken op de brug van de Rotterdamse sleper.

De brug van de SmitWijs London is die avond, nu vier weken geleden, dubbel bemand. Zoals afgesproken. De sleep is vanuit Singapore op weg naar Bangladesh. De reis voert door de Straat van Malakka, één van de drukste zeestraten ter wereld. Het is een zeestraat met dubieuze reputatie: het is de speeltuin van piraten.

De bemanning is gewaarschuwd. Afgelopen maanden zijn in de Straat van Malakka diverse sleepboten overvallen. Er zijn zelfs berichten over een ontvoering van een sleepbootkapitein en zijn hoofdwerktuigkundige. De kapitein van de SmitWijs London weet van de gevaren die op de loer liggen.

Twee jaar geleden heeft hij voor de kust van Somalië, waar hij met twee collegaslepers met een grote sleep passeerde, de hulp van de Nederlandse marine ingeroepen. Kort daarvoor was een Engels schip door piraten geënterd.

Aan boord van zowel de zeesleper als het boorplatform is de bemanning bedacht op piraten. Zij weten zich een gemakkelijke prooi. Met hun lage snelheid zijn zij een eenvoudig doelwit. De sleper heeft als extra nadeel het lage scheepsdek, waarop piraten simpel vanuit hun kleine bootjes kunnen overstappen. Preventief branden op het dek van de SmitWijs London alle lampen. Extra schijnwerpers beschijnen vanaf het voordek de zee. Zowel aan bakboord als aan stuurboord staan brandspuiten klaar om eventuele indringers te verdrijven. Om ongeveer zeven uur plaatselijke tijd 'bliept' op de radar een naderend schip, op twee mijl afstand aan bakboordzijde. Vanaf de brug is het niet te zien. De sleep bevindt zich op dat moment ter hoogte van Atjeh, in het noordelijk deel van Sumatra. Na een half uur toont de radar het contact op één mijl afstand. De afstand tot de SmitWijs London wordt dan snel kleiner.


Groot alarm
Als de gewaarschuwde kapitein op de brug verschijnt is het andere schip ook met het blote oog te zien. Het stevent recht op de sleper af. Er wordt groot alarm geslagen.

Gevangen in de schijnwerpers van de SmitWijs London blijkt het te gaan om een ongeveer elf meter lang houten vissersschip. Als de afstand tot de sleper minder dan 250 meter is openen de opvarenden van het scheepje het vuur. De SmitWijs London wijkt uit naar stuurboord, waarop de belagers recht achter het schip komen.

Er wordt gericht geschoten, blijkt later als de schade wordt opgenomen. De piraten hebben het gemunt op de schijnwerpers, de radar en de 'witte bol' waarin zich de antenne van de satellietradio bevindt. Aan boord van de sleper wordt het vuur van de piraten beantwoord met vuurpijlen. Via de radio wordt het noodsignaal 'may day' uitgezonden. Ook vanaf het boorplatform klinkt dat radiobericht.

Aan boord van de SmitWijs London is het nog net geen 'vrouwen en kinderen eerst'. Het vuur van de piraten wordt zelfs zo hevig, dat van enige tegenactie geen sprake kan zijn. Iedereen zoekt een veilig heenkomen. De piraten gebruiken automatische wapens. Aan de hand van de gevonden kogels wordt later vastgesteld dat wapens van het type AK-47 zijn gebruikt. Als de piraten op enkele tientallen meters afstand zijn, wijkt de sleper nogmaals hard naar stuurboord uit, met kort daarna een tegengestelde beweging. Beide schepen raken elkaar nog even midscheeps en daarna verdwijnen de piraten.

Als het geweervuur stopt durven de opvarenden van de SmitWijs London uit dekking te komen. Op de radar is zichtbaar hoe de piraten zich in een zuidelijke richting uit de voeten maken. De aanval heeft bijna een kwartier geduurd.

Als de piraten zijn verdwenen wordt over de radio contact gezocht met de SmitWijs London door een marineschip dat zich op acht mijl afstand blijkt te bevinden. Het schip meldt zich met de codenaam 'Caddy Lac', maar maakt niet zijn nationaliteit bekend. Er wordt verslag gedaan van het incident en alle gegevens van de piraten, hun koers, snelheid en positie worden doorgegeven. De ontvangst van de gegevens wordt bevestigd, maar het marineschip onderneemt geen verdere actie.

Aan boord van de SmitWijs London wordt dan de schade opgenomen. Die is aanzienlijk. Eén van de radars, de satellietontvanger, diverse lampen en schijnwerpers en drie ramen op de brug zijn kapotgeschoten. Op de opbouw van de sleper worden zeker 23 kogelinslagen geteld. Eén kogel heeft zelfs de buitenwand van de hut van de radio-officier doorboord en wordt later uit de betimmering gepeuterd. Op de brug zelf zijn enkele instrumenten door kogels beschadigd. Op de mast zijn veel kabels van antennes en verlichting door kogels beschadigd.

De kapitein van de sleper zet een paar dagen later, na gesprekken met zijn bemanningsleden en met de opvarenden van het boorplatform, de gebeurtenissen op papier. Hij herinnert zich radiocontact met een Maleisisch marineschip op de ochtend van de aanval. Door de opvarenden van het marineschip werd geïnformeerd naar details van sleper, sleep en bestemming. Diezelfde middag heeft de kapitein vanaf de brug op een afstand van ongeveer vier mijl aan stuurboord een fregat met de sleep zien opvaren.

Ver achter de SmitWijs London heeft die middag ook het boorplatform Ocean Sovereign 'bezoek' gehad. Gedurende een minuut of tien heeft een vissersboot op enkele honderden meters achter het platform gevaren. Uit verklaringen van de bemanning maakt de sleepbootkapitein op dat het ging om eenzelfde soort boot als waarmee de aanval is uitgevoerd. Die middag heeft de sleper nog een paar maal koers bijgesteld om vissersschepen te ontwijken. Bemanningsleden van de Ocean Sovereign verklaren later dat ook zij, tijdens de aanval op de sleepboot, vanaf een vissersschip zijn beschoten.

Het gedrag van de marineschepen op de dag van de aanval bevreemdt de sleepbootkapitein met terugwerkende kracht. Bijvoorbeeld omdat geen actie werd ondernomen toen de piraten op de vlucht waren geslagen. ,,Ik wil uit deze zaken geen harde conclusies trekken,'' schrijft de kapitein in zijn verslag, ,,maar het vermoeden rijst bij mij dat de Caddy Lac een Indonesisch marineschip was dat met de piraten onder één hoedje speelde.''




maar ach, een echte zeeman duikt niet weg voor een piraat, toch? :wink:

de mazzl Kabeljauw!

p.s meer nieuws is ook te lezen op mijn site:
www.websitemaker.kennisnet.nl/oebelemaritiem
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Kabeljouw.

Kijk eerst even bij piraten en dan zag je het onederwerp over de sl.b. smw london al staan gepost door ruud. :)
mooi dat je er aandacht aan besteed maar zet het de volgende keer even bij piraten.
maar ga vooral zo door mooie aanstormend talent. :lol:

en ook ik wil wel op de tra schepen varen maar niet op de happy,en dit heeft niets met de groote te maken maar meer met de uitruisting van de schepen en handelbaar heid van het schip zelf.
Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Ronny,

ja ik zag het net onder piraterij.
mijn welgemeende excuus! :oops:

de mazzl, Kabeljauw
ronny

Bericht door ronny »

Hier kan natuurlijk na mijn beschijde mening geen zware lading boot tegen op.
maak maar even een stuwplanetje voor deze lading een veelzijdigheid aan lading mooi man , dat is varen zoals ik het graag zie en wil hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dit is maar een kleine greep uit de lading van die reis.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Als het dan 1 haven laden en 1 lossen is.......

Maar meestal niet......
"First In, Last Out" gaat hier ook meestal niet op........

En dan wordt het pas een ECHT stuwplan.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
ronny

Bericht door ronny »

Hoi jaco.

dit was een saima reis een haven laden en 4 havens lossen.

lagos-bonny-onno-douala.
puzelen maar,ik vind dit de mooiste ladingen stuwplan en stabiliteid prachtig.
daarvoor ben ik stuurman geworden.


Plaats reactie