Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Hier nog één van de helling het m.s. Maya

Afbeelding

Groetjes Joop

Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Joop,
Welke helling/scheepswerf is dit?
Jan
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Pinta

Bericht door Jan Hendrik »

Een van de 3 gezusters (Pinta, Nina en Santa Maria) en nog voor het tijdperk van de Maya en Laura Christina.
Hier werd het schip opgeleverd aan Dammers en we schrijven Parkkade, Rotterdam - februari 1958 en ja die lenige knul op de kade is ondergetekende.
Mijn oom kwam aan boord als 1e stuurman.
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Waar de "Maya" op de helling ligt is zeer waarschijnlijk Boele- Bolnes.
Het zou dan op reparatiehelling II zijn.
De kranen vooraan kunnen zowel de reparatiehelling bedienen als de nieuwbouwhelling die er achter ligt.
De kranen op de achtergrond staan op de afbouwkade bij de machinefabriek.
Ter info; Boele had 3 dwarsscheepse reparatie hellingen. De 1e werd vrijwel alleen voor binnenschepen gebruikt, de andere 2 zowel voor zeeschepen als binnenvaartschepen. Ook werden op deze hellingen verlengingen uitgevoerd.
Echt grote verlengingen gingen naar Dok I.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Bedankt Roy.
In het verleden heb ik er wel 100 schepen bij gelopen bij Boele Bolnes, soms kwam ik er 2 x per dag. Kon als een van de weinigen ook gewoon door de poort heen rijden, handje opsteken en met de Kerst een flesje naar de poortwachters, zo ging dat.
Soms had ik er 2 schepen tegelijkertijd , een in het dok en een of twee op de helling.

Die hellingen ken ik dus erg goed, maar het is lang geleden, ze hadden een droogdok inderdaad en kregen er later nog eentje bij welke verderop lag.
Een mooie tijd en keurige mensen die Boele jongens.
Groeten,
Jan
Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Jan,

Het enige wat ik weet is dat het schip in Straatsburg bij Chartiers & Ateliers du Rhin is gebouwd als koelschip in 1962, later in 1976 verkocht naar Panama als "Maya V".

Dus welke werf waar hij nu op de foto ligt moet ik je schuldig blijven.

Groetjes Joop
J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

fotoverzameling.

Bericht door J.C.Willemsen »

Hallo mensen.
Als kind schreef ik (zoals velen denk ik ) rederijen aan om aan
foto's te komen.
Zodoende heb ik ook van Dammers het één en ander liggen.
Dit zijn er slechts 2.
Mocht er nog meer belangstelling zijn dan wil ik ze graag plaatsen.
Ik beschik alleen niet over de gegevens.

Afbeelding

Afbeelding

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Ze zijn prachtig jan,wat mij betreft mag je er meer opzetten
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Ik heb wel h.e.e.a. gevonden in het boek Dammers & van der Heide. Daar staan overigens dezelfde foto's in die jij geplaatst hebt. Waarschijnlijk staan meer rederij foto's in voorgenoemd boek.

m.s. "Barbara", -'64/-'68, gebouwd 1964, N.N.S., Groningen, b.no: 331.
"Atlantic Merchant", -'68/-'73. In 1973 onder de Liberiaanse vlag gebracht.
Ze heeft vervolgens de volgende namen gehad; "Bilinga", "Choungui", "Sea Transporter". In 1998 komt ze niet meer in de L.R. voor.

m.s. "Barrad Foam" was van 1968 en heeft vervolgens de volgende namen gehad; "Reeferjo", "Selena", "Good Islander", "Atlantic" en "Grren Leaf". Dit schip had nog 2 zusters, t.w. "Barrad Crest" en "Barrad Wave".

m.v.g. Roy
Hans Wagenaar

Dammers

Bericht door Hans Wagenaar »

Hallo ik ben Hans Wagenaar en volg dit forum all een tijdje en geniet ervan.Ook ik heb een jaartje of tien gevaren en hoofdzakelijk bij Dammers en nog 5-6 maanden op de bagger bij VO2 en half jaartje in DenHelder bij Penrod op amerikaanse supplyers.
Maar ik wil even terug komen op het verhaal van de Laura-Christina, ik denk namelijk dat de schrijver een verkeerd jaartal heeft gebruikt.
In oktober 1967 ben ik in Amsterdam als matroos op de Laura gestapt tot eind november 1968, en in die tijd die beschreven word zaten we met die boot op een vaste dienst tussen Lissabon en Lobito / Luanda van januari t/m september, en daarna weer de vis (tuna) in tot ik in Mayaguez naar huis gestuurd werd om naar school te gaan
Hans


Plaats reactie