Dammers & van der Heide
Daar zeg je wat Bert !.
Het was n.l. m'n 1e werkstuk in praktijk dat ik zelfstandig uit moest voeren.
Ik kreeg, het was op een zaterdag, een Spaanse lasser en een Antilliaanse brander mee. De opdracht was even kort als simpel. "Haal een stuk plaat van de juiste dikte uit het platenpark, brand aan boord de handel "vierkant", mal het maar met hout op en zorg dat die plaat er strokend in komt. Het potdeksel komt later wel. O ja, voor ik het vergeet zet de strippen en verschansingstuenen er ook maar aan. Ene nog 's wat, ik kan niet bij de tekeningen komen. Volg de spanten dus maar".
Zodoende kwam ik in het platenpark onder de stoomkraan te lopen die nu in het buitenmuseum aan de Leuvenhaven staat.
Achteraf bleek de zaak zo snel te lopen, ( dit was niet verwacht van zo'n jong onervaren ijzerwerkertje ), dat we ook aan de B.B. zijde de handel konden aftekenen en uitbranden.
Na deze klus werd ik vaak gevraagd om op karwei in R'dam te gaan of fijn nog even de nacht in te gaan. Tsja, je was jong en dacht dat er niets stuk kon. Later leer je dat alles toch z'n beperkingen blijkt te krijgen..............
Maar goed, de "Santa Maria", voor mij een leuke herinnering.
m.v.g. Roy
Het was n.l. m'n 1e werkstuk in praktijk dat ik zelfstandig uit moest voeren.
Ik kreeg, het was op een zaterdag, een Spaanse lasser en een Antilliaanse brander mee. De opdracht was even kort als simpel. "Haal een stuk plaat van de juiste dikte uit het platenpark, brand aan boord de handel "vierkant", mal het maar met hout op en zorg dat die plaat er strokend in komt. Het potdeksel komt later wel. O ja, voor ik het vergeet zet de strippen en verschansingstuenen er ook maar aan. Ene nog 's wat, ik kan niet bij de tekeningen komen. Volg de spanten dus maar".
Zodoende kwam ik in het platenpark onder de stoomkraan te lopen die nu in het buitenmuseum aan de Leuvenhaven staat.
Achteraf bleek de zaak zo snel te lopen, ( dit was niet verwacht van zo'n jong onervaren ijzerwerkertje ), dat we ook aan de B.B. zijde de handel konden aftekenen en uitbranden.
Na deze klus werd ik vaak gevraagd om op karwei in R'dam te gaan of fijn nog even de nacht in te gaan. Tsja, je was jong en dacht dat er niets stuk kon. Later leer je dat alles toch z'n beperkingen blijkt te krijgen..............
Maar goed, de "Santa Maria", voor mij een leuke herinnering.
m.v.g. Roy
Van Mariner, die ook als stuurman bij van Uden en bij Dammers gevaren heeft.
All the best
Jos
Kwalitatief is het plaatje niet echt hoogstaand want ook hier heeft de tand des tijds genadeloos toegeslagen, maar 't is een zeer unieke opname van de "˜Honolulu' en de "˜Rio Frio', samen opgelegd nabij Moerdijk op 27 september 1985. (Foto: collectie Mariner).
Ik stapte die dag uiterst energiek aan boord van de "˜Lulu' als tweede stuurman en wist toen nog niet dat het mijn laatste reis op de koopvaardij zou worden. In mei 1986 ben ik namelijk aan de wal gaan werken.
PS. Zo op 't eerste oog lijkt 't net een catamaran. Vinnu ook nie?
Bijgaande foto van de "˜Honolulu' (met Mariner als veelbelovend tweede stuurman op SB brugvleugel) gemaakt door Skyfotos Ltd. in Het Kanaal.
Hij hoort namelijk bij de foto van de "˜Lulu' en de "˜Rio Frio' in Moerdijk die ik je eerder deze middag stuurde. Na vertrek Moerdijk ging de reis naar Hamburg om fertilizer in zakken te laden voor La Ceiba. Deze foto is dus van begin oktober 1985.
Groet en wederom dank
All the best
Jos
Kwalitatief is het plaatje niet echt hoogstaand want ook hier heeft de tand des tijds genadeloos toegeslagen, maar 't is een zeer unieke opname van de "˜Honolulu' en de "˜Rio Frio', samen opgelegd nabij Moerdijk op 27 september 1985. (Foto: collectie Mariner).
Ik stapte die dag uiterst energiek aan boord van de "˜Lulu' als tweede stuurman en wist toen nog niet dat het mijn laatste reis op de koopvaardij zou worden. In mei 1986 ben ik namelijk aan de wal gaan werken.
PS. Zo op 't eerste oog lijkt 't net een catamaran. Vinnu ook nie?
Bijgaande foto van de "˜Honolulu' (met Mariner als veelbelovend tweede stuurman op SB brugvleugel) gemaakt door Skyfotos Ltd. in Het Kanaal.
Hij hoort namelijk bij de foto van de "˜Lulu' en de "˜Rio Frio' in Moerdijk die ik je eerder deze middag stuurde. Na vertrek Moerdijk ging de reis naar Hamburg om fertilizer in zakken te laden voor La Ceiba. Deze foto is dus van begin oktober 1985.
Groet en wederom dank
Jaap van Delden
Nieuwe gebruiker
Geregistreerd op: 22-1-2007
Berichten: 1
Woonplaats: Nijmegen
Geplaatst: 22 Jan 2007 04:13 pm Onderwerp: Waar zijn ze gebleven
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben op zoek naar collega's, waarmee ik heb gevaren in mijn DAMMERS tijd op de :
"SAVONETTA", de ËLISA", de "ATLANTIC TRADER", "ATLANTIC SKY"en de "KENITRA", in de periode van 1965 t/m 1970.
Namen die ik mij herrinner Kapt. Wimmers, Kapt. Cirkel, Kapt. Balk, Kapt. Kuyt (uit Arnhem) mach. Gilles Bergvoets en dan had je nog van T.D. dhr Oosterhof, dhr. Schreuder, dhr. dhr van Ginneken of van Grieken.
Op de "ELIZA"heb ik gevaren met stuurman Willem Drenth.
Voor de rest laat mijn herrinnering mij in de steek.
Groeten,
Jaap van Delden.
ex machinist.
Nieuwe gebruiker
Geregistreerd op: 22-1-2007
Berichten: 1
Woonplaats: Nijmegen
Geplaatst: 22 Jan 2007 04:13 pm Onderwerp: Waar zijn ze gebleven
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben op zoek naar collega's, waarmee ik heb gevaren in mijn DAMMERS tijd op de :
"SAVONETTA", de ËLISA", de "ATLANTIC TRADER", "ATLANTIC SKY"en de "KENITRA", in de periode van 1965 t/m 1970.
Namen die ik mij herrinner Kapt. Wimmers, Kapt. Cirkel, Kapt. Balk, Kapt. Kuyt (uit Arnhem) mach. Gilles Bergvoets en dan had je nog van T.D. dhr Oosterhof, dhr. Schreuder, dhr. dhr van Ginneken of van Grieken.
Op de "ELIZA"heb ik gevaren met stuurman Willem Drenth.
Voor de rest laat mijn herrinnering mij in de steek.
Groeten,
Jaap van Delden.
ex machinist.
Inderdaad Roy,
Salen was een bijzondere club met hele fraaie en doelmatige reefers, zoals de 'Snow' klasse, de 'Winter' klasse en tenslotte de 'Spring' schepen.
Stuk voor stuk reefers die met een fantastische toekomstvisie ontworpen en gebouwd waren en hun tijd dan ook meestal een flink stuk vooruit waren.
De meeste ex-Salen schepen varen nu dan ook nog onder de meest uiteenlopende vlaggen rond. En met succes! Zelfs de oudere schepen die in de zestiger jaren gebouwd zijn!!!
En wat betreft dat verschil tussen charter en eigendom; Dat speelt wat mij betreft bij Seatrade ook. Daar kan ik ook geen chocola van maken!
Een saillant detail over de door Dammers voor een appel-en-een-ei gekochte 'Spring' schepen; die gingen direct in charter bij Cool Carriers, een klup die door ex-Salen mensen gelijk na het failissement was opgericht.
Nog effe een kleine anekdote; Ome Jan Dammers liet het voorvoegsel 'Spring' van de schepen staan, maar veranderde de achtervoegsels. Zo werd de 'Spring Dream' omgedoopt in 'Spring Bear'. "Want", aldus Ome Jan, "bij Dammers dromen we niet. Daar werken we alleen maar heel erg hard voor de maatschappij". Die ouwe had heeeeel soms wel humor. Of zou 'ie het serieus bedoeld hebben?
Salen was een bijzondere club met hele fraaie en doelmatige reefers, zoals de 'Snow' klasse, de 'Winter' klasse en tenslotte de 'Spring' schepen.
Stuk voor stuk reefers die met een fantastische toekomstvisie ontworpen en gebouwd waren en hun tijd dan ook meestal een flink stuk vooruit waren.
De meeste ex-Salen schepen varen nu dan ook nog onder de meest uiteenlopende vlaggen rond. En met succes! Zelfs de oudere schepen die in de zestiger jaren gebouwd zijn!!!
En wat betreft dat verschil tussen charter en eigendom; Dat speelt wat mij betreft bij Seatrade ook. Daar kan ik ook geen chocola van maken!
Een saillant detail over de door Dammers voor een appel-en-een-ei gekochte 'Spring' schepen; die gingen direct in charter bij Cool Carriers, een klup die door ex-Salen mensen gelijk na het failissement was opgericht.
Nog effe een kleine anekdote; Ome Jan Dammers liet het voorvoegsel 'Spring' van de schepen staan, maar veranderde de achtervoegsels. Zo werd de 'Spring Dream' omgedoopt in 'Spring Bear'. "Want", aldus Ome Jan, "bij Dammers dromen we niet. Daar werken we alleen maar heel erg hard voor de maatschappij". Die ouwe had heeeeel soms wel humor. Of zou 'ie het serieus bedoeld hebben?