Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Kwam in 1968 bij de werf aan boord van de "SANTA MARIA", we gingen varen in de Ierland dienst, maakte deze foto aan dek van de rechtgetrokken kuil, ligplaats de tweede Katendrechtse haven.

Mijn vraag aan Roy wat was de naam van de werf, is me door de jaren ontschoten.

Groeten Bert.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Bert,

Boele's Scheepswerven & Machinefabriek.n.v. te Bolnes, daar is de "Santa Maria" verbouwd.
Of het nu in 1967 dan wel 1968 was, daar wil ik vanaf zijn.

m.v.g. Roy
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Bedankt Roy, was in 1968 kwam bij de werf Boele aan boord na rechttrekken kuil , maakte waarschijnlijk de eerste foto van je werkstuk :wink:

Gr Bert.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Daar zeg je wat Bert !.
Het was n.l. m'n 1e werkstuk in praktijk dat ik zelfstandig uit moest voeren.
Ik kreeg, het was op een zaterdag, een Spaanse lasser en een Antilliaanse brander mee. De opdracht was even kort als simpel. "Haal een stuk plaat van de juiste dikte uit het platenpark, brand aan boord de handel "vierkant", mal het maar met hout op en zorg dat die plaat er strokend in komt. Het potdeksel komt later wel. O ja, voor ik het vergeet zet de strippen en verschansingstuenen er ook maar aan. Ene nog 's wat, ik kan niet bij de tekeningen komen. Volg de spanten dus maar".
Zodoende kwam ik in het platenpark onder de stoomkraan te lopen die nu in het buitenmuseum aan de Leuvenhaven staat.
Achteraf bleek de zaak zo snel te lopen, ( dit was niet verwacht van zo'n jong onervaren ijzerwerkertje ), dat we ook aan de B.B. zijde de handel konden aftekenen en uitbranden.
Na deze klus werd ik vaak gevraagd om op karwei in R'dam te gaan of fijn nog even de nacht in te gaan. Tsja, je was jong en dacht dat er niets stuk kon. Later leer je dat alles toch z'n beperkingen blijkt te krijgen..............
Maar goed, de "Santa Maria", voor mij een leuke herinnering.

m.v.g. Roy
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Hier nog een foto vanaf de wal gezien.
Joop Kieviet (RIP)

Dammers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Hier nog een aardige de "Risa Paula"

Afbeelding

Groetjes Joop
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Mariner, die ook als stuurman bij van Uden en bij Dammers gevaren heeft.
All the best
Jos

Kwalitatief is het plaatje niet echt hoogstaand want ook hier heeft de tand des tijds genadeloos toegeslagen, maar 't is een zeer unieke opname van de "˜Honolulu' en de "˜Rio Frio', samen opgelegd nabij Moerdijk op 27 september 1985. (Foto: collectie Mariner).
Ik stapte die dag uiterst energiek aan boord van de "˜Lulu' als tweede stuurman en wist toen nog niet dat het mijn laatste reis op de koopvaardij zou worden. In mei 1986 ben ik namelijk aan de wal gaan werken.


Afbeelding

PS. Zo op 't eerste oog lijkt 't net een catamaran. Vinnu ook nie?

Bijgaande foto van de "˜Honolulu' (met Mariner als veelbelovend tweede stuurman op SB brugvleugel) gemaakt door Skyfotos Ltd. in Het Kanaal.
Hij hoort namelijk bij de foto van de "˜Lulu' en de "˜Rio Frio' in Moerdijk die ik je eerder deze middag stuurde. Na vertrek Moerdijk ging de reis naar Hamburg om fertilizer in zakken te laden voor La Ceiba. Deze foto is dus van begin oktober 1985.

Groet en wederom dank

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jaap van Delden
Nieuwe gebruiker



Geregistreerd op: 22-1-2007
Berichten: 1
Woonplaats: Nijmegen
Geplaatst: 22 Jan 2007 04:13 pm Onderwerp: Waar zijn ze gebleven

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben op zoek naar collega's, waarmee ik heb gevaren in mijn DAMMERS tijd op de :
"SAVONETTA", de ËLISA", de "ATLANTIC TRADER", "ATLANTIC SKY"en de "KENITRA", in de periode van 1965 t/m 1970.
Namen die ik mij herrinner Kapt. Wimmers, Kapt. Cirkel, Kapt. Balk, Kapt. Kuyt (uit Arnhem) mach. Gilles Bergvoets en dan had je nog van T.D. dhr Oosterhof, dhr. Schreuder, dhr. dhr van Ginneken of van Grieken.
Op de "ELIZA"heb ik gevaren met stuurman Willem Drenth.
Voor de rest laat mijn herrinnering mij in de steek.

Groeten,
Jaap van Delden.
ex machinist.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Mariner,

Alleen al over de Salen Rederiet zou een apart topic geopend kunnen worden. Die lui hebben heel wat schepen gehad. Ook van uiteenlopende typen.
Het is mij niet altijd even duidelijk geweest wat ze nu in eigendom hadden en wat in charter voer.

m.v.g. Roy
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Inderdaad Roy,

Salen was een bijzondere club met hele fraaie en doelmatige reefers, zoals de 'Snow' klasse, de 'Winter' klasse en tenslotte de 'Spring' schepen.
Stuk voor stuk reefers die met een fantastische toekomstvisie ontworpen en gebouwd waren en hun tijd dan ook meestal een flink stuk vooruit waren.

De meeste ex-Salen schepen varen nu dan ook nog onder de meest uiteenlopende vlaggen rond. En met succes! Zelfs de oudere schepen die in de zestiger jaren gebouwd zijn!!!

En wat betreft dat verschil tussen charter en eigendom; Dat speelt wat mij betreft bij Seatrade ook. Daar kan ik ook geen chocola van maken!

Een saillant detail over de door Dammers voor een appel-en-een-ei gekochte 'Spring' schepen; die gingen direct in charter bij Cool Carriers, een klup die door ex-Salen mensen gelijk na het failissement was opgericht.

Nog effe een kleine anekdote; Ome Jan Dammers liet het voorvoegsel 'Spring' van de schepen staan, maar veranderde de achtervoegsels. Zo werd de 'Spring Dream' omgedoopt in 'Spring Bear'. "Want", aldus Ome Jan, "bij Dammers dromen we niet. Daar werken we alleen maar heel erg hard voor de maatschappij". Die ouwe had heeeeel soms wel humor. Of zou 'ie het serieus bedoeld hebben?Afbeelding


Plaats reactie