De Dikke van Dale

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gerben de Jonge

Bericht door Gerben de Jonge »

we raken aardig op dreef, hier nog een paar. :D

zakspanners eieren
chinees administreren
kebabi
kerry emmer = restjes emmer van de kok
tussen de klamme lappen = maffen voor stuurlui
stuurfiets = degene die hierboven maft
tussen de vette lappen = maffen voor de vetpriester en de rest van het zwarte koor
ouwe pijp

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ja, maar zo worden het uitdrukkingen en geen woorden meer !.

Tussen de pooklappen duiken = slapen gaan.
Een Chinese brief schrijven = ook slapen gaan.
M'n oogleden aan de binnenkant bekijken = ook slapen gaan.
Staan te handballen = met je handen in je broekzak staan.

Nog eentje voor Jos: Brugwachter = stuurman, ( die sturen toch niet ).

m.v.g. Roy
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Dat "Kapiteinsgewicht"heeft een verhaal.....
Hans en ook ik, hadden een boek gelezen, "Haaien en kleine vissen" van Hans Ott, dat ging over die Duitse jongens op die drie voorpostenboten die in september 1944 voor Egmond door de Engelse MTB's kapot zijn geschoten. (de Deiter, de Nuremberg en de Beckers).
Op die schepen hadden ze ook een mijnenveegtuig met paravaan gewichten.... Hans had een stel van die gewichten opgedoken en die gebruiken wij als gewicht om de zoekboeien te ankeren. Nou wil het verhaal, dat er een een Nazikapitein van een van de voorpostenboten "spoorloos"was verdwenen, maar ook twee paravaangewichten, dus noemden wij dat "het kapiteinsgewicht".
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Rechtstreeks uit de kombuis gejat in de '60 jaren.....

Strijdbijlen : Karbonades
Zeikfilters : Niertjes

Groeten,K.Brouwer.
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Bij ons aan boord heetten diezelfde karbonades 'biefstuk met handvat' :wink:

Waren de 'oudemannenlappen' trouwens al aan de orde geweest :?:
Bram

Bericht door Bram »

:D
Reetketelsteen bikken -onderlichaam wassen
effe een tamp draaien- schijten
aambeienschoffelaar -Flikker
zoute snor-geen uitleg nodig :lol: :wink:

Groets Bram :D
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Bram,

Bij Smit was "effe een achtertrossie uitbrengen" een synoniem voor jouw "effe een tamp draaien" :lol:
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Vergeet ik toch bijna de 'Tom Okkertjes' (gehaktballen) :lol:

( Gerrit, de bootsman van de 'Thameshaven', ging namens de bemanning een keer op audiëntie bij Aad, de hofmeester, met de volgende historische vraag: "de mannen laten vragen of het brood de volgende keer apart geserveerd ken worden?") :lol: :lol: (Althans, zo ging het verhaal op de vloot).

Om het toch al niet overdadige voedingscijfer nog verder te drukken bestonden Aad's ballen namelijk voor 95 % uit oud brood en 5 % vlees van uiterst dubieuze afkomst. :P
Gijs

Bericht door Gijs »

Kreeg als stuurman voor het eerst met een vrouwelijke matroos te maken, een jonge meid (was toen nog niet zo 'in' ).
Op een dag vroeg ik haar, geheel niet beseffend wat ik zei, een kuttelikker uit de bak te halen. Normale vraag toch? Ze keek me heel raar aan...... :D
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"de mannen laten vragen of het brood de volgende keer apart geserveerd ken worden?"
Ja, dat vroeg meester Groenendal op de "Kroonborg" ook aan de kok, Jan van der Haven. Hij kreeg de volgende keer prompt een soepballetje met een halfje brood geserveerd! :)

"Mysterie balls", noemden we de gehaktballen, maar dat past dus niet in de Nederlandse Van Dale.


Plaats reactie