De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Jos,
Dat asbakje komt me bekend voor, hoewel in al die jaren ik het vergeten
was. Als je vroeger je collega kwam aflossen voor een nieuwe reis dan was de "erfenis"vaak alles wat al lange tijd in die hut aanwezig was.
( Op radio, prive foto's na )
Posters aan de wand en plantjes in de poortebak en dergelijke bleven
meestal staan evenals zelf in elkaar geknutselde schemerlampjes om het gezellig te maken in die hut .
Ook dat asbakje was een "hut erfenis" bij mij en na mijn vertrek ook weer laten staan voor de volgende collega.
Daar heb ik nu wel spijt van als ik jouw foto zo bekijk :cry:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kerst op Zee

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

Ja de "Kerst op Zee" daar kunnen velen van ons wel wat over zeggen. Ik voer in de 60tiger jaren op de tankers van Muller & Co. met een Chinese bemanning en d'r was toendertijd nogal eens wat aan de hand, lezen uit het Rode Boekje van Mao en God mag weten wat meer. Ik denk dat dit voorval OF de kerst van 1969 OF 1968 was, veel maakt het ook niet uit!

We zaten aan de borrel zoals het een goed zeeman van de Christelijke Nederlandse Koopvaardij in die dagen betaamd!! In de salon van de ouwe en we waren zo zachies an uitgeborreld en de bakkies met nootjes raakten leeg, het zal dus tegen 12.30 uur zijn geweest. Uiteraard waren er de nodige strootjes getrokken of andere deals gemaakt zodat in de machiene-kamer een van ons bij zijn positieven bleef. Ik neem aan dat ze dat op de brug OOK deden want anders zat ik hier nu niet te tikken!!
( :wink: Sorry Jos, HET zit ingebakken, KAN het niet laten!! :wink: )

Ik herinner me nog wat heen en weer geouwehoer van "waar blijft die Chinees" (de Hofjood dus!) en uiteindelijk kwam hij ons aanmanen om aan tafel te komen, dat was 2 dekken omlaag!
Eenmaal aan de tafel kan ik me niet helemaal zeker meer herinneren of we nu wel of niet soep kregen, maar hoe dan ook DAT was ALLES!!

Er was een gesmoord geschuifel in de pantry en moeilijk kijkende Chinese bediendes en uiteindelijk de Chinese Hofjood die heeeel moeilijk kijkend naar de ouwe kwam en een zacht fluisterend verhaal ophing achter zijn hand pratend!
En hoepla, WEG was ie! Ouwe deelde mede dat we dus een Kerstdiner zouden gaan eten in zijn salon bestaande uit wat fruit, sandwiches en andere rappido bij elkaar gescharrelde zaken WANT:

Toen de hofjood ons was komen manen om an tafel te komen, toen hadden "een ander ploegje Chinezen" tijdens zijn afwezigheid (al of niet met medeweten en support van de Chef kok, daaaar zijn we nooit achter gekomen!!) het geheel CKOMPLETE KERSTDINER, inclusief toebehoren en de ganse trammelant OVER DE MUUR gepleurd!!

Het was dus duidelijk dat ze die Hofjood eens en voor altijd goed voor lul wildenb zetten en dat was ze nog aardig gelukt ook!

We gaan nu even in "fast forward" EN,

Volgens de notities van mijn vrouw waren me met de Kerst van 1970 onderweg van Aden naar de PG. Op Dinsdag 22 December 1970 vertrokken we om 10.00 uur met de "Forest Hill" uit Aden en mijn begrijpende ega meende in haar journaal te moeten vermelden dat we gelukkig 150 dozen bier :D :wink: hadden weten te bemachtigen in die zandbak. We gingen na vertrek gelijk stop om zuiger 4 te trekken en waren rond 20.30 'savonds weer varende, na nog even met onze tegenparty in het charter de "Lucigen" te hebben gepraat op de VHF.
Op Vrijdag 25 December van het jaar des Heeren 1970 wordt het volgende in het geheel onpartijdige journaal van mijn geliefde ega vermeld:

Vanmorgen om half 5 is zuiger 2 totaal in de barrels gevaren, helemaal kapot. Na veel beraadslaagd te hebben kwam men overeen om hem 'smiddags af te blinden en op 8 poten verder te gaan.
Om 12 uur begon de Kerstpartij bij de Ouwe.H is tot 5 uur aan het werk geweest waarna het voorlopig gefikst was. Om 7 uur begon het kerstdiner waar de chef kok heel veel zorg aan had besteed. (Dat was dus kennelijk beter als het jaar ervoor!!) Om kwart voor 9 is H. naar beneden gegaan om de 2e af te lossen, tegn 22.00 ben ik er koffie gaan drinken.

Zaterdag 26 dec. 2e Kerstdag is net zo verlopen als alle ander werkdagen, de koffie stond beneden in het pikheet hok.

(Voor de echte nieuwsgierigen!! we kregen een nieuwe zuiger in Bandar Abbas de 27e, kregen een lading in Ras Tanuhrah op de 29e en lagen op de ankerplaats van Ras tan. op de 30e om 02.00AM Op Donderdag 31 Dec. om 13.00PM zat No. 2 er weer in en draaiden we de ankerplaats af.
(Op 12 January 1971 in Jeddah trokken we zuiger 6 en zuiger 9, dus bij nader inzien waren die Werkspoor Lugt niet de enigste cholere karren, maar NU dwalen we af van de Kerststemming! :wink: :wink:

Dus "rond de Kerst" trokken we FF 4 zuigers van dat orgel en draaiden we een pikheetje op 8 poten!! We beschouwden ons gelukkig omdat er bier aan boord was en die gele baasjes het diner niet over de muur hadden gepleurd!! En ja jullie lezen het goed het was 1970 en niet 1870!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kan wel op simpele wijze "up" als tekst plaatsen, maar de Goedheiligman heeft ons nu verlaten en mij met nog steeds lege schoenen laten zitten.
Zelfs geen Roe erin!
Ik denk dat Sinterklaas zich deze keer teveel heeft aangetrokken van de publieke opinie dat Zwarte Pieten tegenwoordig niet meer kunnen omdat er teveel nieuwe Nederlanders zich hieraan storen.
Ik denk er hard over om als ik ooit de pensioengerechtigde leeftijd behaald heb, of misschien dat er nog een pré-pensieoentje inzit, je weet maar nooit, mijn huis te verpatsen en naar Cabo Verde te verhuizen en dan op 5 december Sinterklaas te spelen. Zwarte Pieten genoeg daar.
En dat bedoel ik positief hoor!
Mooie eilanden en vriendelijke mensen.
Maar de kerstkist is momenteel weer actueel.
Vandaar.
All the best
Jos
Vaerdereij

Bericht door Vaerdereij »

Jos begrijp ik goed dat je met Cap Verde een nieuwe plaats toevoegt aan het rijtje mogelijke bestemmingen voor de voorjaars-reunie? Of worden de forumleden warm gemaakt in groepsverband te gaan overwinteren?
Anne
Joke

Bericht door Joke »

Als de reunie op Kaap Verdie georganiseerd word ga ik ook mee hoor! :lol:

Maareh... de kerstkist is zeker weer aktueel. We hadden het er gisteravond toevallig nog over. We waren sinterklaas aan het vieren en het gesprek kwam op de kerst. Hoe doe je dat nu aan boord, stopt de boot met varen, stop je met werken, heb je een kerstboom, hoeveel gangen heeft het kerstdiner , doe je allemaal je netste pak an. (geweldige domme vragen :wink: )
Afijn, manlief vertelde van de kerstkist. Het is zo'n droogkloot dat ie alleen maar moppert dat er spullen in zitten "waar je toch geen donder an het" in plaats van een klein beetje waardering voor degene die zoiets maken. De groep Waterweg van het VMG (vereniging maritiem gezinskontakt) organiseren elk jaar een ochtend waar een aantal vrouwen kado's in gaan pakken voor de kerstkisten. Niet elke rederij doet er aan mee maar het is nog steeds aktueel en niet alleen van "vroeger".
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zojuist gescanned een vaantje wat ik bijna 30 jaar geleden bij de Deense rederij East Asiatic Company uit de kerstkist kreeg.
Hangt nog steeds iedere jaar aan de wand, eronder hangt een belletje.
Geborduurd handwerk van katoen/zijde maar het ziet er nog net zo uit als 30 jaar terug.
(Voor de liefhebber heb ik een HR scan, kun je precies zien hoe dat geborduurd is, stuur maar een mailtje)
All the best
Jos

Afbeelding
ST-er

Bericht door ST-er »

Kerst op zee...

in de golf van Biscaje 1997.........je snapt al wat er van het feestmaal terrecht kwam.....geen reet... :cry:
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Kerst was goed te doen, te anker voor Port Everglades met een lekkere barbeque en een dagje vrij voor de stagiair :lol:

Oudjaarsavond was wat minder, in een zware depressie onderweg van Cartagena naar Port Everglades en toen ik om 2400uur beneden kwam was iedereen al verdwenen naar ze hut.
Reeckel

Bericht door Reeckel »

Kijk, dat is nou zo leuk van dit forum, de oude lichtelijk door de drank verweekte , grijze massa wordt weer eens in actie gejogged.

Bij het schrijven van mijn memoires heb ik het eerste kerstmaal helemaal vergeten, hoewel het toch wel iets speciaals had.

Het begon allemaal tijdens schoot-an in de salon van de Orinoco, ergens tussen Dacca Bangladesh en Durban.
De stuur had de kerstkist uit de voorpiek opgegraven, en in de Salon gezet, Ook deze was samengesteld door het Smit Vrouwenkoor. Er was een kleine plastic kerstboom opgezet, MET lampjes, (alleen deden deze het niet, teveel lampjes waren inmiddels gesneuveld en doorverbonden, zodat ze na de laatste allemaal doorbrandden)De hele bemanning was present, (af en toe liep er iemand naar de brug en de machinekamer voor controle, niets te zien en alles in orde) en onder het genot van een biertje en een borreltje werden de pakketjes uitgedeeld. Allemaal goedbedoelde aardigheidjes, die bij de meesten in goede aarde vielen.

Om een uur of een kwam de kok, Blaas Meulmeester, ( Ja die uit het internaat in Vlissingen) vertellen dat het kerstmaal klaar was.
We hadden hier niet veel vertrouwen in, niet omdat we Blaas z'n kookkunsten wantrouwden, maar omdat het inmiddels al 4 maanden geleden wasdat we fatsoenlijk gestored hadden, wel wat vers fruit en groeten maar geen '' Europeese "dingen.
Wat schertst dus onze verbazing, toen hij , eigenlijk uit het niets een fantastische vijfgangen maaltijd op tafel toverde!
Eerst toastjes met schelvislever, als Hors déuvre, daarna een heldere kippensoep, Toen een perfect gebakken hele streng ossenhaas, met diverse groenten en gebakken aardappeltjes, toen koffie met slagroom, en als klap op de vuurpijl een geflambeerde ijstaat HELEMAAL zelf gemaakt!!
Hem waren op slag de meeltorretjes in de snert en de nassi vergeven alsook die keer dat hij vergeten was te koken "''omdat het zo gezellig was bij de bootsman die zaterdag"

Daar herken je een echte scheepskok aan, van niets een lekkere maaltijd kunnen maken,
Nogmaals m'n complimenten Blaas,

Gr Jack Minneboo
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is een topic van 5 jaar geleden. :)
Ben wel benieuwd wat er tegenwoordig in de kerstkist zit. :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie