scheepsschilderijen en tekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Joe

scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Joe » 17 jan 2014 14:59

s/s lord citrine

jdbvos

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos » 30 jan 2014 14:46

Er is (al tijden :mrgreen: ) geen Lord Citrine te zien.....wellicht mbv citroen 'onzichtbaar gemaakt'.... :-D

Maar ik heb wat anders....
Op topic "Pentekeningen" heb ik eens wat van m'n pennevruchtjes laten zien....
Maar door alle artistieke experts hier aanwezig wordt je als goedbedoelend amateur wat voorzichtiger met plaatsen....tenminst: ik voel me dan een beetje bezwaard...
Ongetwijfeld onterecht, maar zo voelt dat nou eenmaal.
Toch gooi ik maar weer wat "in de groep"....
Zo'n 20 jaar geleden heb ik eens geprobeerd om ahw te aquarelleren met OI-inkt....al dan niet aangevuld met OI-inkt-pen
Ikzelf vond het wel wat lijken, maar ik werd er opnieuw toe aangezet door dat Captain-Grant-boek "Haven's" in te scannen. Daar stond zo'n "aquarel" in die mij erg aansprak, en heb geprobeerd dat ook weer eens op diezelfde wijze neer te zetten......
De eersten (20 jaar geleden) waren héél dunnetjes gedaan, die laatste (naar dat voorbeeld) véél 'dikker'....
Mag ik van de kunstenaars onder ons een eerlijke mening ?
Doorgaan met alleen de pentekeningen, of dit 'dur ook inhouden' ?
Bijlagen
IMG_0009.jpg
IMG_0009.jpg (180.91 KiB) 5711 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (174.51 KiB) 5711 keer bekeken
Haven.jpg
Haven.jpg (264.32 KiB) 5711 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 30 jan 2014 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Allen

Bericht door Allen » 30 jan 2014 19:52

Zo ist.
Laatst gewijzigd door Allen op 31 jan 2014 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn

kokkemaat
Contacteer:

Bericht door kokkemaat » 30 jan 2014 21:03

nou, ik begrijp wat je bedoelt, ook ik ben wel eens bezig, maat het plaatsen op deze site vind ik eh.....tja, je komt zo veel experts tegen, dat je de lust enigszins verga... :(
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.

Allen

Bericht door Allen » 30 jan 2014 22:59

Zo ist.
Laatst gewijzigd door Allen op 31 jan 2014 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn

Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns » 30 jan 2014 23:40

Beetje bezwaard wil ik toch nog graag reageren op mijn, overigens goed bedoelde kritiek op pagina 31.
Vooral mijn zin, laat het vooral een gezellig forum blijven wil ik hier nogmaals benadrukken.
Vaak kan een opmerking, op welk forum dan ook, wat stekeliger overkomen dan in werkelijkheid de bedoeling is.

Laat je vooral niet weerhouden om tekeningen of schilderijen hier te plaatsen in welke vorm dan ook.
Neem nu de laatste aquarellen van jdbvos.
Dan heb ik het vooral over de onderste. Je kunt hier duidelijk zien dat mijn, overigens goedbedoelde tips, ter harte genomen zijn en dat er een duidelijke ontwikkeling te bespeuren valt.
Hier is met "vaart" de kwast ter hand genomen, spontaniteit ten top!
Het mijns inziens toch mooi meegenomen om hier en daar wat aanwijzingen en tips te krijgen " ter lehring ende vermaeck".

Nogmaals, laten we het vooral gezellig houden.

Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 30 jan 2014 23:48

Tja, als je een tekening plaatst die voor eventuele verbeteringen vatbaar is en iemand die er verstand van heeft geeft opbouwende kritiek, dan is dat toch alleen maar positief bedoeld?
Gelukkig heb ik er geen verstand van en vind de tekeningen van Jan Vos gewoon heel mooi voor een amateurtje. :)

Ik heb die Joe destijds een PB-tje gestuurd waar die s/s Lord Citrine nou bleef, maar helaas zonder resultaat.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

jdbvos

Bericht door jdbvos » 31 jan 2014 11:05

Ik hoop nu van ganser harte dat de genoemde 'artistieke expertise' niet denkt dat ik hun plaatsingen niet zou waarderen !
Het tegendeel is waar...ik wordt eigenlijk alleen maar stinkend jaloers op wat die zomaar, 'schijnbaar achteloos', ff op een doek of op papier knallen.... :-D
Ik vraag nu juist om wat men ervan vindt...niet voor een "(zuiger-)veer in muh reet", maar puur om te kijken of ik 'goed zit', als men begrijpt wat ik bedoel...
Dank je, Piet, voor die opm over die onderste...
Ikzelf dacht altijd dat die eerste aardig gelukt was: die was alleen met kwastjes. De tweede moest ik opzetten/bijwerken mbv de tekenpen, omdat de al summiere details dan wegvielen....(en een klein beetje waterverf...)
Toen een hele tijd niets, met die laatste als "retry", die ik persoonlijk juist wat 'rommelig' vond.....
Maar misschien heb je gelijk, en moet 'het' bij mij uit de spontane (grote) kwaststreken komen.....
Als je het tot in alle details perfect wil doen, kun je beter meteen een fotocamera pakken en uitprinten....
Nee: de vlekjes, de stipjes, en de streepjes in de juiste toon én verhouding neerzetten, dát is nou juist de moeilijke kunst....
En alle opmerkingen die gemaakt worden, neem ik -in dank !- ter harte !
Greetz!
Jan DB Vos

Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns » 31 jan 2014 16:53

Oh....Pffff.
Dank, dank. voor je reactie, Jan.
De vrees bekroop me al dat ik hier voor een generale betweter versleten zou worden.
Maar niets is minder waar. Omdat ik veel tekenles geef vind ik het juist heerlijk om wat tips mee te geven.
Uit ervaring weet ik dat dat toch heel erg gewaardeerd wordt.
Dat met die fotocamera ben ik het heel erg mee eens. Er zijn schilders en tekenaars die doorgaan tot het uiterste om ieder detail weer te geven
Zoals zij, die weken zitten te ploeteren op een schilderij van een theedoek....Nou vraag ik je!.

Bespeur ik toch een Victory, die daar z'n kop in de golven steekt?
Mooi plaatje, maar kan je die strepen, die het buiswater voorstellen niet beter weghalen b.v. met witte gouache?
T'is maar een idee, hoor.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

jdbvos

Bericht door jdbvos » 31 jan 2014 19:41

Dat WAS ook idd een probleem, Piet ! :-D
Ik probeerde het met "weglaten", maar dat papier nam zoveel water (met OI-inkt) op dat dat niet werkte, en het effect helemaal weg was.
Dus toen maar met streepjes geprobeerd 'de actie' weer te geven...
Het resultaat was ook niet echt naar tevredenheid....
Dus naderhand witmaken met guache (of acryl ?) is dan wel gebruikelijk ?? Is het dan nog steeds een OI-inkt 'geval' ?

...en ja!, het moet idd een Victory voorstellen, die nét weer uit een golf omhoogkwam, en het water van zich af schudde....
Idd, niet goed gelukt....ook had het water letterlijk én figuurlijk de spuigaten uit moeten lopen, maar dat wilde maar niet lukken...
Greetz!
Jan DB Vos

Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns » 31 jan 2014 20:44

In tijd van nood is alles geoorloofd (art. 50 Binnen aanvarings reglement). Jan.
Ook gouache en zelfs tipex.

In jouw geval kan je beter wat meer van de boeg laten zien en ook de spuigaten. Dan kan je het water eruit laten stromen. Ook wat zwart (grijs) van de romp laten doorschijnen, zodat je aan kan geven dat de romp juist omhoog gaat i.p.v. Naar beneden.

Google daarna eens naar onze grote graficus Escher en kijk hoe hij het water weergeeft op een van zijn prenten. Ook de boekjes van kapitein Rob kunnen een goede handleiding zijn. (Prachtige weergave van water, in welke vorm dan ook).
Succes ermee.
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 31 jan 2014 21:19

Ga gewoon door met het plaatsen van Tekeningen/schilderijen, Jan en Piet en alle anderen. Als een absolute Hun in de artestieke wereld geniet ik van beide. En Jan de laatse spreekt mij het meeste aan, maar goed ik ben maar een eenvoudige genieter van het meeste rond om me heen.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns » 31 jan 2014 22:29

Ah Gerard... Je wordt op je wenken bediend hoor.
Zojuist zomaar een schetsje gemaakt van een jeugdherinnering uit de 50 jaren aan de z.g. Franse kust in Bergen op Zoom.
Dat was het strandje naast de oude jachthaven, dat vaak vol lag met hoogaarsen en andersoortig spul, of om gerepareerd, of om gesloopt te worden.

M'n oudste broer, ja, die met die pofbroek, stond met z'n twee jongere broers (die daar in korte broek nog) te overleggen wat hij met z'n pas
verworven scheldejol zou gaan doen. Als hij niet snel op zou handelen, was het bootje het volgende tij alweer volgelopen.
Het was zo lek als een mandje, maar ja, een gegeven paard........enz.

Misschien maak ik er nog wel eens een schilderijtje van.

groet
Piet
Bijlagen
scheldejol w.jpg
scheldejol w.jpg (99.48 KiB) 5530 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Denis

Bericht door Denis » 31 jan 2014 22:38

Jan,

Ik ben het met Gerard T eens , gewoon doorgaan met plaatsen, maar vooral doorgaan met tekenen schilderen of wat je maar leuk vind, maar je moet wel weten dat dit tenslotte ook gewoon een vak is , wat je moet leren en ervaring in op doen.
Als je gaat varen ben je ook niet gelijk HWTK en moet je ook een hele tijd met je jatten in de smeerolie zitten en het vak leren. Dat is met schilderen net zo, en de een heeft meer aanleg als de ander, maar daar gaat het niet om het gaat om de lol de ontspanning or whatever.
Ik heb al heel wat schilderijen gemaakt en ook al allerlei soorten commentaar gehad maar ik kom er zo onderhand wel achter dat ieder mens anders naar en schilderij kijkt wat de een nog niet met geld toe wil, is de ander helemaal van aangedaan.
En wat ik zei van aanleg, dat weet je zelf het beste , met jonge gasten die je aan boord kreeg, de een pikte het vlot op en de ander had je na een dag of twee al het liefst over de muur gesodemieterd.
Ik denk dat jij wel aan boord mag blijven, de aanleg is er zeker nu de ervaring nog.
Dus Jan blijven schilderen en tekenen en na een tijdje ga je het ineens lekker doorkrijgen, de eerst 20 jaar zijn het moeilijkst , ik heb net de eerste 6 jaar achter de rug . :wink: :roll: :lol:

Gr
Denis

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 31 jan 2014 22:49

Bedankt Piet, ik houw wel van dat ruwe?,(is niet het juiste woord) straalt van zelf geloof ondanks je (toen) jonge leeftijd.
Ik zou wel eens wat van Jan willen zien in "houtskool" , wel even fixeeren natuurlijk anders word het zo vies :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Old Fart

Bericht door Old Fart » 03 feb 2014 19:53

Hoi,Jan.De meeste experts onder ons zijn eigenlijk amateurs met veel ervaring;dus laat je niet ontmoedigen! Dus dat sluit wel aan bij Denis z'n betoog. Maar,je moet wel een beetje kunnen tekenen en goed leren kijken.Voor de rest zou ik geen O.I. inkt nemen:dat is erg zwart;wat dacht je van een gewone BIC balpen? En da achteraf een beetje opleuken met verdunde O.I.inkt? Hierbij een Rotterdams havengezicht-en o,ja: beginnen met potlood,dan die pen en dan de inkt.
grn,Frits Hoogstrate
Bijlagen
ROTTERDAM-32-a.jpg
ROTTERDAM-32-a.jpg (305.73 KiB) 5470 keer bekeken

Plaats reactie